Austin Hoodie

søndag, september 26, 2010

page

Sommerferien går dessverre mot slutten. Du har de kalde, harde faktaene som understreker det, f.eks at det nå er september. Men også luften er full av høst. Det er ikke overstadig mye grønt igjen på trærene og hos Plantasjen er allerede nissene på plass. Oh yes. Høst.

Da er en høstgenser på sin plass. En tynn genser/jakke som er akkurat passe varm men samtdig lett og fin.
Årets vinner ser ut til å bli Austin Hoodie, en hettejakke jeg så absolutt kan trives i.

Jeg synes originalhoodien var mer sommerlig og valgte å ha litt mer futt i fargene. Valget falt på Wollmeise Lacegarn i fargen Ballerina. For å få litt kontrast fikk både ermene og linningen nede et par rader med den absolutte knæsje Wasabi, også fra Wollmeise.

Jeg har egentlig fulgt oppskriften ganske nøye, men et par endringer har det blitt her og der. For det første har jeg droppet alle short rows'ene da jeg ikke ser helt poenget og synes den får vel så fin passform uten.
Mesteparten av jakken er strikket på pinne nr 3,5, med unntak av den biten som er med dobbel tråd på pinne nr 3.
Da jeg skulle begynne på ermene plukket jeg opp masker med pinne nr 3 og fortsatte med 3,5. Det ble alt for løst og maskene ble plukket opp på nytt med pinne nr 2,5. Dette ble tettere og veldig mye finere så akkurat den avgjørelsen er jeg godt fornøyd med. I originaloppskriften er det samme ribb nederst på ermene som på hetten, men siden jeg ville ha kontrastfargen også på ermene strikket jeg likesågreit bare glattstrikk helt ned.
Det gikk knappe 200 gram med til herligheten og den er dermed lett og fin, samtidig som den varmer godt. Absolutt en høstfavoritt, enten under regnjakken eller i sofakroken.

Som sagt er sommerferien på hell og jeg er inne i min siste Bergensuke før det bærer tilbake til skolebenken. Oh joy

Ha en strålende flott søndag!

share this on »
{Pinterest}
14 Comments »

14 Responses to “Austin Hoodie”

strikkefrua Elin sa...

Nydelig, rett og slett. Skjønner at dette vil bli en favoritt.
Så nissene er på plantasjen alt, trodde grensa var 1.oktober jeg:)
God høst.

Bergir sa...

Fantastisk flott! Herlige farger. Og bare 200 gram, det er jo nesten ingenting det! Skjønner godt at dette blir favoritten i høst! :-)

Pernilla sa...

Denne var helt nydelig!
Jeg er selv ikke noe go på større prosjekt, men føler jeg vil prøve noe snart.
Jeg har fortsatt aldrig eid eller ens tatt/sett på Wollmeisergarn. Det er så mange som bruker dette garn og skryter over det. Jeg håper en gang og komme over en hespe jeg og.

Pernilla

Bitt@mi sa...

Takk for koselig besøk i bloggen min:-) Og nå har jeg kosa meg i din blogg, du lager utrolig mye fint.-)
Ha en koselig søndagskveld, og ei flott uke!

Hanne sa...

Wooow så lekker. Utrolig fin :D

Moan sa...

Veldig fin! Likte godt wasabien nederst :-)

Lena sa...

Råfin!!! Knallfint mønster, flott garn og pent arbeid:-)

lise sa...

Råtøff genser - og wasabien frisket veldig opp. Utrolig kul farge, altså!

Unknown sa...

Helt utrolig lekker!!

Renate sa...

oj så flott den var da!!

Anonym sa...

Nydelig! Blir så imponert av flotte strikkede plagg!

Jordmor-Hanne sa...

Kjempefin! Tålmodighetsarbeid :)

sjante sa...

Så fin den ble. Nydelig farge.

Elisabeth sa...

Den var fin! Likte både modellen og fargene, i det hele tatt et meget vellykket prosjekt :)