Ting Tar Tid

tirsdag, august 17, 2010

IMG_0678

Prosjekt: Sengegavl ble påbegynt allerede i juni da turen gikk til trelasten i Åsane på sponplatejakt.
Etter å ha smilt så fint jeg kunne fikk jeg en perfekt tilskjært plate til nesten ingenting, ja, de bar den til og med ut i bilen. Snakk om god service.

På stoff og stil fant jeg kritthvit blendingsgardin og trekkbare knapper, mens skumgummien ble tilskjært hos Zorba (Liakrysset,ikke så langt fra IKEA). Der kom jeg fem minutter før de stengte og fikk spørsmål om jeg virkelig trengte den i dag. Ikke fullt så god service!

Vel hjemme ble tusen millioner stifter satt i med stifteskytepangen, men der tok også futten slutt.
Knappene fikk omsider trekk, knappemønster ble opptegnet og hull ble borret.
Men det å få knappene på plass, var lettere sagt enn gjort. Enten var ståltråden for tynn eller så var den for tjukk. Stoppenålen var for kort og når knappen endelig ble strammet inn, gav bakstykket på plastknappen etter og etterlot seg et ganske høyt pop!

Armert med nye metallknapper, 15 cm nåler og kobbertråd var vi klar for ny innsats. Og nå gikk det som en drøm. Spikre ble spikret ved hullene bak og kobbertråden ble strammet rundt spikeren til den var passelig strammet.

Da den endelig var klar til å henge opp, kom neste problem. Hvordan få den festet på veggen? Her var gode råd dyre og de små grå fikk virkelig brynt seg. Både borrelås og hyssing ble diskutert, men til slutt var det oppheng for flatskjerm som vant. Det hadde de på Biltema og vips var gavlen på veggen. Fine gavlen min.

Sengegavlen er laget av 3 cm tykk sponplate og er dekket med 5cm skumgummi og måler 67x140. Skulle jeg gjort noe anderledes ville jeg hatt et lag platevatt mellom skumgummien og stoffet for å gjøre det litt lettere å få runde kanter. Det gikk helt fint uten, men litt mer arbeid. Måten knappene ble montert på fungerte knallbra og det var veldig lett å få de like stramme.

Å lage sengegavl selv trenger ikke å være så veldig dyrt. Skumgummien er det som koster mest, ca 450,- kostet skumgummiplaten jeg brukte. Trekkbare knapper koster også litt, så pass på at du kjøper de i metall med en gang, så slipper du en dobbeltkostnad der. En hjelper er også veldig fint å ha :)

Totalt sett er jeg fantastisk fornøyd med sengegavlen min og synes det har vært veldig kjekt å se en ide bli til ferdig produkt. Me like!

share this on »
{Pinterest}
10 Comments »

10 Responses to “Ting Tar Tid”

gyldenkron sa...

Så flott den ble
Men du, hvor er zorba som du fant skumgummien? Har vært på jakt etter, til en kjøkkenkork som skal trekkes om.

strikkefrua Elin sa...

Den ble kjempeflott. Lekker.

Hilsen elinne

Ugla sa...

Å, den ble kjempelekker!

mono sa...

Lekkert resultat!! *ønske seg*

Siren sa...

Herlighet så stilig! Kreativitet på sitt beste vil jeg si, både tanken bak og ikke minst prosessen:)

Anonym sa...

Kjempeflott :D

Ha en fin kveld
/myr

sjante sa...

Så flott og koselig blogg du har:-) Har faktisk bladd meg helt tilbake til 2008!
Masse flott du lager, skjønner ikke du har tid til alt du får gjort.
Hodegavelen ble jo knall fin:-)

Fru Keilegavlen sa...

Kjempeflott!! Så kjekt å ha laga den sjølv.

Kicki sa...

WOW, så fin!! Du er jammen en tusenkunstner :-).

mimouna sa...

Den så jo helt proff ut, veldig fin!